czwartek, 23 lipca 2015

Spotkanie informacyjne w Wydziale Kultury i Informacji Ambasady Japonii - 6 lipca 2015 r.

Jeszcze przed ukończeniem studiów zdecydowałam się pojechać do Japonii na rok. Doszłam do wniosku, że "teraz albo nigdy". Tak więc od 1 lipca rozpoczęłam swoje drobne przygotowania do wyjazdu. Należy podkreślić drobne. Dlaczego? Obecnie moje poszukiwania skupiają się jedynie na pozyskiwaniu informacji o zasadach wyjazdu i szlifowaniu języka (o tym później).
Zgodnie z artykułem na stronie Polonia-JP [klik] umowa dotycząca wiz "zwiedzaj i pracuj" została podpisana 27 lutego 2015 roku przez prezydenta Komorowskiego i premiera Abe. O tę wizę można ubiegać się od 13 lipca br. 
Czytając różne fora i komentarze na facebooku zdecydowałam, że właśnie o tę wizę będę się ubiegać. Chce spędzić w Japonii więcej niż 3 miesiące (na 90 dni wiza nie jest wymagana), a na wizę związaną z pracą raczej nie mam szans. Ukończyłam kierunek administracja, a z tego co wyczytałam największe szanse na wizę na wyjazd do pracy mają osoby po kierunkach ścisłych lub mające certyfikat/ukończoną filologię angielską/amerykanistykę.

O spotkaniu dotyczącym wizy "pracuj i zwiedzaj" dowiedziałam się z facebooka Ambasady Japonii [klik]. Jeśli ktoś chce być na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami w Polsce dotyczącymi Japonii, warto polubić i śledzić konto Ambasady. Zaznaczam jednak, że nie o wszystkim można się stamtąd dowiedzieć. Między innymi informacji o konwentach trzeba szukać na własną rękę w internecie.
Niestety, ku mojemu rozczarowaniu, rozmowa o wizach trwała około 15 minut. Pracownik ambasady zachęcał nas do odwiedzenia ambasady w razie "jakichkolwiek pytań". Na stronie ambasady został również umieszczony plik pdf [klik] z podstawowymi informacjami nt. tej wizy.  

Na spotkaniu, dzięki zadanym przez słuchaczy pytaniom, dowiedziałam się:
1. Nie można mieć pracy na cały etat.
2. Można mieć kilka niecałych etatów (np. 1/2 etatu w konbini, 1/2 etatu na poczcie).
3. Na rok 2015 (od 13 lipca) ambasada ma pulę 250 wiz do przyznania. Od 2016 roku na każdy rok będzie pula 500 wiz. 
4. Z tego co zrozumiałam podstawowym wyznacznikiem tego czy ktoś otrzyma wizę czy też nie będzie udowodnienie w liście (zob. plik pdf powyżej), że nie jedzie się do Japonii w celach zarobkowych. Podstawowym celem jest zwiedzanie, a nie zarabianie pieniędzy.
5. Można wyjechać do Japonii bez pracy i szukać jej na miejscu.

Tak więc podstawowym problemem stało się przedstawienie swojej kandydatury na wizę lepiej niż inni. Wydaje mi się, że ciężko jest udowodnić na papierze, że jedzie się do Japonii w celu zacieśniania więzów między oboma narodami i poznawania kultury, a nie żeby przywieźć ze sobą walizkę pełną yenów.
Nie zastanawiałam się jeszcze nad swoim listem, ale świadomość że mam tylko jedną stronę trochę mnie martwi... A z drugiej strony... Może to i lepiej?

Informacji o wizie zwiedzaj i pracuj zawartych w pliku pdf na stronie ambasady Japonii nie ma sensu streszczać. Trzeba je po prostu przeczytać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz